Voorbereidingen - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Door: Johan van de Gronden

Blijf op de hoogte en volg Wereld Natuur Fonds

09 November 2009 | Nederland, Harderwijk

Het is zondagmiddag en ik realiseer mij tegen drieeen dat ik nu echt moet gaan pakken. Ik moet om kwart over vier in de trein zitten naar Schiphol. Eerste de boeken. Mijn vergeelde, stuk gelezen editie van Charles Darwin, 'the voyage of the Beagle', natuurlijk, mijn veldgids voor walvissen & dolfijnen en de Nederlandse editie van het boek van Charles Clover, "Leeg". Ik wil eigenlijk ook nog een zeevogelgids meenemen, maar dat lukt echt niet meer. Dan mijn compacte reiskijker, een paar pillen tegen reisziekte, ademende maar waterdichte kleding, een enkele fleece, waxbroek, pijp en tabak, stapels papieren over ons project in de Valdes, veel informatie over 'Marine Protected Areas' en een complete briefing over overbevissing en wat ertegen te doen. Ook wat monsters in mijn koffer, waaronder een 'circle hook', een C-vormige haak die bij gebruik in de longline visserij de bijvangst van zeeschildpadden tot wel 80% kan terugbrengen. Ook een condoom voor dezelfde tak van sport, maar nu om het aas te verpakken, waardoor zeevogels niet op de lijn aanvallen. Veel albatrossen en andere grote zeevogels komen om in deze tak van visserij, geheel onnodig. De 'condooms', dunne transparante hoezen, lossen na verloop van tijd op in zout water. Het is daar voorjaar, maar ter hoogte van Vuurland kan het aan boord lelijk koud zijn, vermoed ik. Daarom nog een warme, isolerende haarband tegen koude oren en windstoppers voor aan mijn handen. Ik kan mijn zonnebril niet vinden en ren een paar keer trap op en af. Om het ding vervolgens in een oude tas te vinden, die ik onlangs heb gebruikt in de Alpen.

Ik monster mijn groene cabin case, die tevens dienst doet als rugzak. Moet kunnen zo. Ik mijd het inchecken van bagage op lange reizen met meerdere overstap plaatsen. Door schade en schande geleerd. Wat je bij je hebt, komt gelijk met jou aan. Nooit gezeur over vermiste tassen of koffers.

M'n dochters balen verschrikkelijk dat ik 10 dagen weg ben. Ik vind vertrekken ook nooit leuk. Hoort bij de job. Naarmate ze wat ouder worden, lijken ze me meer te missen. Ik beloof veel te mailen en te sms'en. En natuurlijk volgen ze dit blog. Of ik het aan boord vol kan houden is een tweede. Hangt helemaal van de verbinding af.

Wordt een lange nacht. Van slapen zal niet veel komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Harderwijk

Wereld Natuur Fonds

Verschillende bloggers voor het Wereld Natuur Fonds!

Actief sinds 06 Nov. 2009
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 21658

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 31 December 2014

Jan Joris en Nadia in Belize

01 Mei 2014 - 31 Mei 2014

André Kuipers blogt vanuit onderzeeër

07 December 2009 - 18 December 2009

Donald Pols (Hoofd Klimaat) in Kopenhagen

10 November 2009 - 20 November 2009

Johan van de Gronden te gast op de Beagle

Landen bezocht: