Crowdskypen en koraalkoekjes - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu Crowdskypen en koraalkoekjes - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu

Crowdskypen en koraalkoekjes

Door: Nadia Bood

Blijf op de hoogte en volg Wereld Natuur Fonds

24 September 2014 | Belize, Belize-stad

WNF Open
Een grote groep van ruim 60 enthousiaste koraalbouwers was donderdagavond 28 augustus aanwezig bij het WNF in Zeist voor een een Crowd-Skypesessie met oceanenespert Nadia Bood vanuit Belize over haar koraalherstelwerk. Iedereen kon direct vragen stellen aan Nadia. Over haar passie en werk en natuurlijk over het koraalherstelproject.

Nadia vertelt
"Vanaf 1995 was er voor het eerst dat ik het meemaakte heel veel schade aan het rif en in 1998 weer. Orkanen en verminderde gezondheid van de riffen zorgden voor flinke sterfte van de koralen. Gelukkig hebben we al veel kunnen herstellen. De afgelopen perdiode hebben we al 10.000 stukken koraal teruggeplant en we gaan er nog eens 12.000 doen."

Koraalkwekerij Belize
Om de koraalfragmenten op te kweken zijn er een aantal methoden; via touwen waar de fragmenten aan vastgemaakt worden en de touwen worden vervolgens in zeewater vastgezet, zodat de koralen verder kunnen groeien. Maar we bakken ook koekjes! En nee, dit zijn geen gewone koekjes; het zijn plakjes cement waarop we de koraalfragmenten goed kunnen onderzoeken en waarop ze zich vast kunnen zetten en kunnen groeien. Na 3 maanden zijn de meeste koraalfagmenten groot genoeg om op het rif geplaatst te worden.

80% overleeft
Een van de vragenstellers wil weten; hoeveel van het opgekweekte koraal overleeft het eigenlijk? Nadia legt uit dat als er geen koraalziekten zijn (zoals vorig jaar helaas het geval was) maar liefst 80% het redt. En al binnen 3 maanden zie je al allemaal zeedieren terugkeren naar de herstelde stukken. Nadia laat ondertussen vol trots de foto's van scholen tropische vissen en van een enorme kreeft zien bij een recent hersteld stuk rif.

Nadia wenst ...
Op de vraag wat Nadia wenst voor iedereen komt de echte WWF-Pandabeer in in haar los: "Dat iedereen de natuurlijke hulpbronnen op zo'n manier gebruikt, dat ook de toekomstige generaties nog kunnen genieten van onze prachtige planeet." Je kunt de hele sessie hier zien:
Samen hebben wij ervoor gezorgd dat Nadia in Belize haar koraalwonderen kan verrichten en het rif weer herstelt. Help ook mee en word een ster voor de zee!