Op onderzoek in Belize - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu Op onderzoek in Belize - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu

Op onderzoek in Belize

Door: Jan Joris Midvaine

Blijf op de hoogte en volg Wereld Natuur Fonds

24 September 2014 | Belize, Belize-stad

Wereldwijde bescherming
Wist je dat wereldwijd op land 14% aangewezen is als beschermd zeegebied, terwijl van de oceanen nog geen 3% een beschermde status heeft? Dit is opvallend, want meer dan 60% van de wereldbevolking leeft in kustgebieden en ongeveer 500 miljoen mensen zijn bijvoorbeeld direct afhankelijk van koraalriffen om in hun levensonderhoud te voorzien. En als een zeegebied dan wettelijke bescherming geniet, dan schort het in de praktijk vaak aan effectief beheer, vaak door gebrek aan capaciteit en financiële middelen.

Effectief natuurbeheer
Een onderwerp dat me al jaren bezighoudt is de link tussen private partijen, overheden en non-profit organisaties wanneer het gaat om natuurbeheer. In de wetenschappelijke literatuur ontbreekt het nog aan goede voorbeelden van de rolverdeling tussen de verschillende partijen voor effectief beheer. Als student Master Development and Rural Innovation aan Wageningen wilde ik daarom voor mijn afstudeeronderzoek kennis toevoegen op het gebied van Entrepreneurial Marine Protected Areas (EMPAs). EMPAs zijn kleinschalige beschermde zeegebieden waarbinnen commerciële partijen de rol hebben van beheerder. Maar waar zou ik goede informatie kunnen verzamelen?

14 beschermde zeegebieden
In Belize werkt de overheid al sinds 1980 samen met non-gouvernementele organisaties om natuurgebieden te beschermen en beheren. Met een totaal van 14 beschermde zeegebieden vormde het land een unieke case om te onderzoeken wat deze co-management constructies betekenen in relatie tot EMPAs. Dus op naar Belize!

Meso-Amerikaans rif
Belize is een bijzonder land aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in Midden-Amerika. Het heeft een oppervlak van ongeveer de helft van Nederland en iets meer dan 300.000 inwoners, ongeveer evenveel als de gemeente Utrecht. In tegenstelling tot de aangrenzende landen wordt er niet Spaans, maar Engels gesproken.

Van Honduras tot Mexico
Qua natuur heeft Belize een unieke troef: binnen de territoriale wateren van Belize bevindt zich het grootste deel van het Meso-Amerikaans koraalrif. Dit rif, dat zich uitstrekt van Honduras tot Mexico, heeft een lengte van meer dan 200 km en is na het Great Barrier Reef van Australië het langste barrièrerif ter wereld.

Koraalrestauratie
Toen ik in Belize aankwam werd ik deel van het team van Nadia van het Wereld Natuur Fonds en kwam ik in contact met Lisa Carne, een marien biologe die sinds 2007 onderzoek doet naar methode voor het restaureren van beschadigde koraalriffen.

Verbleking van koraal
Wereldwijd wordt de gezondheid van koraal bedreigd. Het verbleken van koraal, of coral bleaching, is één van de gevaarlijkste bedreigingen. In 1998 leidde een wereldwijde temperatuurverhoging van het zeewater tot aantasting van bijna 50% van de koraalriffen door verbleking. Daarnaast werden de koraalriffen van Placencia en Laughing Bird Caye National Park zwaar getroffen door orkaan Iris in 2001. Dus koraalherstel kan een oplossing zijn om het koraalrif op die plekken weer gezond en veerkrachtig te maken.

Earth Day
Voor Earth Day wilde Lisa een touwkwekerij (rope nursery) voor Staghorn en Elkhorn koraal bouwen. En ik mocht meehelpen! Het Wereld Natuur Fonds regelde materiaal en brandstof, Avadon Divers stelde hun boot en duikuitrustingen ter beschikking en verzorgde de lunch. Verder hielp iedereen mee op vrijwillige basis.

Staghorn en Elkhorn
Een duik in de Caraïbische zee is een bijzondere ervaring, het water is warm en zo helder dat wanneer je met je duikbril omlaag kijkt je tot zeker 15 meter ver kunt kijken. Voor de nieuwe kwekerij verzamelden we stukjes pas afgebroken koraal die op het zand zouden afsterven. In één dag verzamelden we 100 fragmenten Staghorn en iets meer dan 50 fragmenten Elkhorn.

Een jaar later
Het werd een fantastische dag waarin duidelijk werd dat het initiatief breed gedragen wordt door duikscholen, de lokale bevolking en NGOs. Nu, dik een jaar later, zijn de kleine stukjes koraal inmiddels meer dan 10 cm zijn gegroeid tot vertakte bossen, klaar om uitgeplant te worden. Zo gaaf om daar aan te hebben meegewerkt!