Helemaal thuis in de zee - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu Helemaal thuis in de zee - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu

Helemaal thuis in de zee

Door: Nadia Bood

Blijf op de hoogte en volg Wereld Natuur Fonds

24 September 2014 | Belize, Belize-stad

Laughing Bird Caye
Het rif in Laughing Bird Caye, in Belize, is als mijn tweede huis. Ik ben er zo vaak geweest voor mijn onderzoek, om er koraalstukjes te planten en om het rif te herstellen, dat ik me helemaal thuis voel bij het rif. Maar ik kan me voorstellen dat het voor veel Nederlanders onbekend is. Ik gun het iedereen om de schoonheid van dit rif eens in het echt te zien. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, dus ik laat het zo goed mogelijk zien met mijn foto's en verhalen.

Luchtfoto
Op de luchtfoto zie je het deel van Laughing Bird Caye National Park waar we ons koraalherstelwerk doen met daarbij de exacte locaties waar we nu aan de slag zijn.

189 stukken koraal!
Op de snorkelfoto rechtsboven ben ik aan het snorkelen bij rif #19 waar we onlangs al heel veel opgekweekte koralen hebben uitgezet; 189 stukken! Ik was er met een aantal collega's van WWF US om ze de koraalkwekerij en de riffen te laten zien.

Zeegrasvelden zijn echte kraamkamers
Vorige week was ik ook bij rif#16 vlakbij een heel groot en dicht zeegrasveld. Deze velden van zeegras vormen een kraamkamer voor de populaire koninginneschelpen of karko's (we noemen ze hier in Belize 'conch'). Je vindt deze schelpen bij de diverse riffen en zandvlakten op een diepte van 1 tot 30 m.

De schelpdieren kunnen ongeveer 7 jaar oud worden. Ze worden door krabben zeeschildpadden, haaien en roggen gegeten. Ook door mensen; ze staan vaak op het menu in Belize en ze vormen een belangrijke eiwitbron in ons lokale dieet.

De aantallen doopvontschelpen nemen enorm af, dus het is heel belangrijk dat we hun kraamkamers en hun leefgebied beschermen net zoals we ze nu in Laughing Bird Caye National Park beschermen.

Koninginneschelpen worden beschermd
De koninginneschelpen mogen alleen buiten het park worden opgevist en alleen tijdens het seizoen van 1 juli tot 30 september. In de foto heb ik ook een ‘conch’ vast om heel even te laten zien. Maar ik heb hem natuurlijk wel weer teruggeplaatst in het zeegras.