Een leven vol koraal - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu Een leven vol koraal - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Wereld Natuur Fonds - WaarBenJij.nu

Een leven vol koraal

Door: Nadia Bood

Blijf op de hoogte en volg Wereld Natuur Fonds

24 September 2014 | Belize, Belize-stad

Het Meso-Americaans koraalrif
Het Meso-Americaans koraalrif is 900 km lang en ligt voor de kust van Mexico, Belize, Honduras en Guatemala. Het is het grootste koraalrif na het Australische Great Barrier Reef. Een duizelingwekkende hoeveelheid koralen voorzien hier de vissen, zeeschildpadden en haaien van schuilplekken en voedsel. Langs de kust vormen de mangroves het leefgebied van vissen en kustvogels en bieden tegelijkertijd bescherming tegen orkanen en stormen.

UNESCO werelderfgoed
De pracht van het koraalrif en de onderwaterwereld zijn een belangrijke toeristische trekpleister. Delen van het koraalrif zijn zelfs door UNESCO tot werelderfgoed verklaard. Daar ben ik ontzettend trots op. Koraal speelt namelijk een belangrijke rol in mijn leven maar ook in dat van mijn landgenoten. Daarom doe ik er alles aan om het te beschermen.


Gezondheid rif
De gezondheid en status van het koraal moet regelmatig gecheckt worden. Hiervoor duik ik regelmatig en dat is elke keer weer een bijzondere ervaring. Ik kan mijn gevoel niet goed beschrijven wanneer ik het prachtige koraal en bijzondere zeedieren zie. Eigenlijk zou iedereen zou dit een keer moeten ervaren. Iedereen die hier duikt moet wel voorzichtig duiken, want het koraal mag natuurlijk niet worden beschadigd.

Beschadigde riffen
Hier in Belize werken we aan het beschermen en managen van belangrijke zeegebieden, die als kraamkamer voor vissen of als leefgebied van bedreigde zeedieren fungeren. Maar in sommige beschermde gebieden, zoals in Laughing Bird Caye, zijn de riffen beschadigd door o.a. orkanen. We doen daar een innovatief project voor koraalherstel. Door het kweken en uitplanten van snelgroeiend koraal proberen we het rif weer vitaal te krijgen.

Bescherming is samenwerking
Hoewel ik vaak in zee te vinden ben, breng ik ook veel tijd door op het land om te praten over de toekomst van het koraalrif met verschillende betrokkenen zoals vissers en tourgidsen. Ook werk ik veel samen met lokale en internationale natuurbeschermers. Samenwerking is heel belangrijk, want alleen kunnen we het rif niet beschermen, de inzet van alle betrokkenen is daarvoor nodig. Gelukkig zijn steeds meer mensen bereid te helpen.

Genieten!
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik het werk kan doen wat ik nu doe, in een prachtig land en in een uniek koraalrif. Ik heb kunnen zien en ervaren wat de natuur ons te bieden heeft. Ik wil ervoor zorgen dat het wordt behouden zodat ook volgende generaties van het bijzondere schouwspel onder water kunnen genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wereld Natuur Fonds

Verschillende bloggers voor het Wereld Natuur Fonds!

Actief sinds 06 Nov. 2009
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 21692

Voorgaande reizen:

24 September 2014 - 31 December 2014

Jan Joris en Nadia in Belize

01 Mei 2014 - 31 Mei 2014

André Kuipers blogt vanuit onderzeeër

07 December 2009 - 18 December 2009

Donald Pols (Hoofd Klimaat) in Kopenhagen

10 November 2009 - 20 November 2009

Johan van de Gronden te gast op de Beagle

Landen bezocht: